Wie is belangrijker, mijn team, de stakeholders of de eindgebruiker?
07 juli 2016 
2 min. leestijd

Wie is belangrijker, mijn team, de stakeholders of de eindgebruiker?

Deze week een vraag van een collega Project Manager die lekker bezig is met zijn projectteam en zich afvraagt hoe hij zijn stakeholders en eindgebruiker het beste kan betrekken.

“Jullie geven aan dat alle betrokkenen tevreden hebben te zijn met het projectresultaat: het team, de stakeholders en de eindgebruiker.
Nu vind ik het heerlijk om me bezig te houden met mijn team. Maar dan houd ik de stakeholders en de eindgebruiker over. Wie van de twee zijn het belangrijkst en moet ik dus als volgende aandacht geven?
Hoe ga ik hiermee om?”

Een supervraag! Mooi dat je je bewust bent van het feit dat jouw natuurlijke aandacht naar je projectteam gaat. Je hebt dus een paar stappen extra te zetten om met de stakeholders en de eindgebruiker in contact te komen en te blijven.

Kijk snel naar de aflevering van deze week:

Hoe zit het precies?

Dus je geeft aan dat je focus op je team is en dat je weet dat je minder of geen aandacht geeft aan stakeholders en eindgebruiker.

Laatst gaven we een workshop bij een groot ICT-bedrijf. Daar ging het over deze 3 groepen. De meeste deelnemers vinden het makkelijker om zich op met 1 groep zich bezig te houden. Drie ballen in de lucht houden is niet zo eenvoudig. Zelfs twee valt al niet mee. Zelfs 1 is al een uitdaging genoeg voor sommigen.

Hoe groot is de kans van slagen voor je project?

Te veel Focus op 1 groep van de betrokkenen is een grote valkuil. Je wordt blind voor de andere en richt je te eenzijdig. 67% kans dat dit niet gaat slagen. Richt je je op 2 groepen, dan heb je wellicht 33% kans dat je project niet slaagt.

En dan nog iets

Als je aandacht is gericht op 1 groep en het project daardoor mislukt, zal ook die groep niet blij zijn…

Wat kun je doen?

Voorkeur geven aan één van de drie van de betrokken partijen is wat we allemaal doen. Je daar bewust van zijn is de volgende stap.
Bespreek met je team wat jij of jullie voor de overige betrokkenen kunnen betekenen.
Wat je kunt doen is elke week voor jezelf te checken hoeveel tijd je besteedt aan deze drie groepen en in welke vorm.
Bewust zijn is mooi, want dan kun je de week erop verder bouwen. En ervoor zorgen dat je met alle betrokken groepen contact hebt. Een schema aan de muur zou zeker niet gek zijn.

Onze tips en tricks

  1. Wees je bewust van dat je te maken hebt met 3 betrokken groepen
  2. Alle betrokken groepen zijn even belangrijk.
  3. Houd bij hoeveel je per week besteedt aan elk groep en verbeter

Jij hebt het te doen.

Hoe doe jij dat?

Hoe betrek jij alle betrokkenen bij je project? Of heb jij ook het gevoel dat je jouw aandacht hebt te verdelen? Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen. Of een vraag natuurlijk. Plaats jouw ervaring of vraag onderaan de blog.

Je hebt een vak om trots op te zijn. Met soms interessante hobbels om te nemen. Daarom mogen we elkaar helpen!

Delen heel graag!

Waardeer je de wekelijkse video van PLA TV waarin we elke week weer een andere vraag beantwoorden?  Schrijf je in voor wekelijkse updates en deel deze video met jouw collega’s. En dat waarderen wij dan weer!

Kunnen we jou ook ergens mee helpen?

En heb je zelf een vraag over jouw team, opdrachtgevers, stakeholders of andere onderwerpen? Laat het ons weten en wie weet maken we daar een aflevering over.

Over de schrijver
Caroline Reitsma
Door

Caroline Reitsma

op 08 Jul 2016

Ook ik merk dat mijn eerste focus op het projectteam ligt, maar ik heb ervaren dat als er (ook in het voortraject) te weinig aandacht is voor stakeholders en eindgebruikers de kans bestaat dat je als projectgroep op een eiland komt te zitten. De projectgroep is lekker enthousiast en ineens merk je dat de afstand naar de stakeholders en eindgebruikers wel heel groot geworden is. Op dit moment heb ik bij een project mijn eigen projectmensen ingezet om de brug met stakeholders en eindgebruikers te verkleinen. Ik ben benieuwd of het gaat helpen.

Marja Den Braber
Door

Marja Den Braber

op 08 Jul 2016

Beste Caroline, het is inderdaad in het voortraject al zo belangrijk om de stakeholders en eindgebruikers te betrekken. En het verloopt vaak precies zoals je schrijft: de projectgroep is enthousiast en lekker bezig en ineens merk je de afstand. Heel herkenbaar. Het is echter elke dag een goed moment om het weer op te pakken, dus top dat je jouw eigen projectmensen inzet om de brug te verkleinen. Dat zal je zeker gaan helpen! En vanaf het volgende project vanaf de start. laat ons weten hoe het verloopt! hartelijke groet Marja

Reactie plaatsen