Wie bepaalt wat jij doet?
18 april 2021 
2 min. leestijd

Wie bepaalt wat jij doet?

Een belangrijke vraag: Wie bepaalt wat jij doet. En voordat je direct antwoord met: ‘ikzelf natuurlijk’ is het maar de vraag of dat echt zo is.

Focus is al vaak een onderwerp van een blog geweest en dat is niet voor niets. Elk businesstraject, training of coaching begint met deze vraag: Wat wil je bereiken, wat is jouw gewenste uitkomst.

Wellicht ben je net terug gekomen van een weekje mei vakantie en wacht een overvolle inbox geduldig op je voor jouw eerste werkdag. Een aantal van 200 tot 300 emails zal eerder regel dan uitzondering zijn. Onze belangrijkste tips vind je aan het eind van de blog. Een tip voor nu: laat de inbox nog even voor wat hij is. Start met belangrijke zaken!

Alsmaar aangroeiende to-do-lijstjes, een overvolle agenda en een dito inbox.

Dat is vast herkenbaar voor jou als manager, zeker wanneer je zowel inhoudelijk sterk als zeer betrokken bent. Soms heb je zelfs het gevoel dat je toch niet bereikt wat je wilt bereiken. Dat je misschien zelfs wel de allerbelangrijkste zaken laat liggen. En dat knaagt aan je.

Veel managers klagen over hun versnipperde aandacht. Net als jij kost het hun soms moeite om hun focus te bepalen en vast te houden. De dagelijkse praktijk – waarin nu bijna alles online is en (juist;-) iedereen iets van je wil  – speelt je parten.

Lijstjes, lijstjes, lijstjes

Jouw kortetermijnoplossing kan zijn dat je nóg meer takenlijstjes maakt. Daarmee hoop je de waan van de dag het hoofd te bieden. Op die lijstjes kun je echter alleen het hoogstnoodzakelijke kwijt, zoals de opleverdatum van een interne klus en harde afspraken met een leverancier.

Deze belangrijke zaken schieten er dan vaak bij in:

  • Aandacht voor je collega’s en je eigen team, zeg maar vlooientijd.
  • Openstaan voor iemand met een wellicht interessant idee.
  • Voldoende tijd besteden aan het begeleiden van een nieuwe medewerker, want hoe doe je dat nu online
  • Eindelijk eens een realistische planning maken.
  • Reflecteren op je (leer)ervaringen met je collega’s.

Personeelsverloop, gemiste kansen én gemiste deadlines

Zo raak je echter makkelijk het zicht kwijt op jouw positie in de groep, waardoor je geloofwaardigheid wordt aangetast.

Weet jij niet waar je collega’s en medewerkers warm voor lopen (of juist een sik van krijgen!)? Dan kan jullie verstandhouding verslechteren.

Maak jij geen tijd vrij voor reflectie of inspiratie? Dan komen waardevolle (dus tijd- of geldbesparende en innovatieve) ideeën niet boven water.

Deze zaken leiden bovendien – behalve tot grote frustratie bij jezelf – onherroepelijk tot gemiste deadlines en vertrekkende medewerkers. Allemaal zaken waar JIJ (mede)verantwoordelijk voor bent.

De vraag is hoe jij toch het overzicht bewaart en precies de goede dingen kunt blijven doen, voor jou, je medewerkers en het bedrijf.

Dit heb je nodig

Eigenlijk heb je maar heel weinig nodig. Want soms is de beste optie: stop. Gewoon even stilstaan en jezelf drie vragen stellen.

Bij alles wat je doet. Of het nu gaat om een vergadering, een afspraak, een rapport, een hele week, een project, je loopbaan, je leven.

Drie simpele vragen die ervoor zorgen dat jij alleen werkt aan belangrijke uitkomsten in plaats van het afwerken van een to do lijst.

De drie vragen zijn:

1. Wat is mijn ultieme uitkomst?

2. Waarom is dit belangrijk voor mij?

3. Wat kan ik allemaal doen om dit resultaat te bereiken?

In deze volgorde, want we zijn gewend om direct in de actiestand te schieten en te starten met de derde.

Hoe langer je de lijst maakt met mogelijke acties als antwoord op de derde vraag, des te groter de kans dat de meest slimme acties daarbij zitten. Acties waardoor je makkelijker jouw ultieme uitkomst bereikt.

Zorg ervoor dat je elke dag voor 11.00 de drie actiepunten die het grootste verschil maken afgehandeld hebt. En begin met diegene waar je het meest tegenop ziet: eat your worst frog first!

Om 11.00 is het eerste moment dat je jouw e-mail in behandeling neemt en om 15.00 een tweede keer.

Je zult zien dat het behalen van resultaten die er ook daadwerkelijk toe doen veel gemakkelijker wordt en dat jouw productiviteit omhoog schiet.

Ga de uitdaging deze week aan en laat weten wat het je oplevert!

Wil je meer weten over deze Ultieme Uitkomsten Strategie die je niet alleen voor jezelf kunt doen zoals hierboven staat beschreven, maar ook samen met je team, laat mij dat dan weten.

Voortgang boeken is namelijk een van de belangrijkste motivatoren voor een team. Zichtbaar voortgang boeken!

Over de schrijver
Reactie plaatsen