inspirational leadership
Marja den Braber
inspirational leadership
09/05/2011
2 min

vertel je verhaal en ga de vloer op!

09/05/2011
2 min

Wat is de huidige situatie rondom bevlogenheid van medewerkers?

  • 37% heeft een duidelijk beeld van wat hun organisatie wil bereiken en waarom en 63% van de medewerkers dus niet!
  • 20% is enthousiast over de goals van hun team en de organisatie en 80% dus niet!
  • 20% van de  medewerkers ziet een verband tussen hun eigen taken en de goals van hun team en de organisatie en 80% dus niet!

Bron: Harris Interactive

Ook uit een Hay-survey bleek dat 75 procent van de managers menen dat ze interessant en uitdagend werk aan hun werknemers bieden, terwijl slechts 56 procent van de professionals dit zo ervaart en slechts 40 procent van de bedienden.

Het zou dus terecht zijn als je als manager op dit moment druk bezig bent om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Je hoeft maar even te bedenken wat het je oplevert als veel meer dan 37% van jouw medewerkers een duidelijk beeld heeft van wat jij met jouw afdeling of organisatie wilt bereiken. En wat doen die 63% van de mensen eigenlijk de hele dag als ze niet precies weten wat de organisatie nu eigenlijk wil!

En als je dan je personeel van betrokken naar gepassioneerd weet te bewegen. Wow, wat gebeurt er dan. Dit is onderzocht door Gallup Consulting bij 152 wereld top performing organisaties

Het blijkt dat bevlogen personeel zorgt voor:

  • 12% verhoging in klantengroei
  • 18% verhoging in productiviteit
  • 16% verhoging winstgevendheid

Het kan zijn dat de cijfers je inmiddels duizelen. En dat je je wellicht afvraagt. Oke, oke, als dit allemaal zo is, hoe krijg ik dan betrokken of liever nog gepassioneerd personeel. Hoe doe ik dat?

Wij geven je twee supertips!

1. Vertel je verhaal, overal waar het maar kan en altijd!

Wat wij vaak tegenkomen is een bestuurder of een team met een een prachtig strategisch plan. Alleen het succes zal grotendeels afhangen hoe je het over weet te brengen. En dat is vaak een struikelblok: managers of bestuurder die niet zoveel op heeft met communicatie: “Ik heb het op de laatste personeelsbijeenkomst al verteld. Het staat ook op intranet. Er hangen posters aan de muur.”

En blijkbaar is dat niet genoeg! Dat klopt. Vertel je verhaal elke dag. Gebruik alle media die je maar in kan zetten. Wees creatief. Dit is je belangrijkste taak. En het levert op, kijk maar naar de cijfers hierboven!

Neem er de tijd voor om het ook jouw eigen verhaal te maken, waarin niet alleen de visie van het bedrijf in voorkomt maar ook waarom jij als persoon het zo belangrijk vindt. Mensen willen ook graag persoonlijke verhalen horen!

2. Stuur je mensen (inclusief jijzelf) de vloer op!

Vorige week sprak ik één van de bestuurders van een grote organisatie die een geweldig experiment met haar MT en de managementlaag daaronder heeft gedaan. En ik mocht het voor jullie als tip opnemen in deze blog!

Het MT is in teams van 2 de werkvloer opgegaan met een lijst vragen. Vragen over de visie, over belangrijke projecten, over issues waar het MT mee worstelt. Wat weten de mensen op de vloer hiervan, of wat zouden zij doen? De meeste MT leden kwamen gechoqueerd met de vragenlijst terug. Zij hadden met elk team minimaal 6 mensen gesproken: Hun verbazing was groot over hoe weinig men op de vloer wist over sommige belangrijke (in hun ogen in ieder geval) zaken. Of juist hoe simpel mogelijke oplossingen over zaken waar zij hun hoofd al een tijdje over hadden gebogen. Heel interessant en wat een heerlijk simpel uit te voeren experiment. Ook met de management laag daaronder is hetzelfde experiment uitgevoerd met vergelijkbare verbaasde reacties.

Daar waar het management mee bezig is en dat wat op de werkvloer leeft lag veel verder uit elkaar dan ze hadden verwacht. En wij weten uit eigen ervaring dat dit voor vele van onze opdrachtgevers geldt en het blijkt natuurlijk ook uit de genoemde cijfers.

Dus vertel je verhaal en ga met jouw team de werkvloer op! En laat ons vooral weten wat jouw ervaringen zijn. Het is zo belangrijk om dit soort ervaringen te delen. Zo is de tweede tip nu ook bij jullie terechtgekomen!

Reacties
Categorieën