Mijn klant weet niet wat hij nu echt wil
05 september 2016 
2 min. leestijd

Mijn klant weet niet wat hij nu echt wil

 

Ik val maar direct met de deur in huis

“Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ik heb last van een DraaiKlant… De ene keer wil hij dit, de andere keer dat. Of toch weer zus en dan weer zo. Ik word er tureluurs van! Mijn project loopt uit zowel in tijd als in kosten en mijn team vraagt zich af of ik wel de goede project manager ben. Dit loopt niet goed! Help!”

Frustraties

Frustraties over klanten die eigenlijk niet precies weten wat ze willen, komen veel voor. Eigenlijk is de vraag ook: Hoe kan ik mijn klant helpen te bepalen wat hij echt wil? Heb jij er ook wel eens last van en wil je weten wat je kunt doen?

Kijk snel naar de aflevering van deze week:

Vroegâh was alles beter 🙂

Vroeger was Project Management misschien wel veel gemakkelijker… Overzichtelijker. Van tevoren sprak je met je opdrachtgever af wat het eindresultaat moest worden en aan het eind van het project controleerde de klant of datgene dat van tevoren was afgesproken ook is geleverd. Was dat het geval, uitgaande van het gunstigste geval, dan was het project geslaagd! Simpel toch?
Maar de tijden zijn veranderd en dit is niet meer genoeg.

Nu ziet de projecten wereld er anders uit

Hoe vaak komt het niet voor dat tijdens het project (sommige projecten duren jaren) de wereld verandert. Nieuwe inzichten ontstaan, nieuwe wetten, nieuwe mogelijkheden. Maar in het geval ‘Vroeger’ was daar geen plaats voor. Dus je wist dat het eindresultaat niet goed genoeg zou zijn, en toch moest je eraan houden.

Het projectresultaat wordt niet gebruikt

Zo hebben we laatst met een Project Manager gesproken die een prachtig eindresultaat heeft opgeleverd dat precies aan de eisen voldeed die van tevoren waren opgegeven.
De overdracht heeft plaatsgevonden, de opdrachtgever heeft alles gecheckt en goed bevonden. Een maand later kwam de Project Manager weer terug voor evaluatie en alles was goed… Althans, het bleek dat de opdrachtgever het eindproduct niet had gebruikt en ook niet zal gebruiken. Dat had de opdrachtgever eigenlijk halverwege het project al doorgehad, maar… afspraak is afspraak en het project ging door.
Dit is toch verschrikkelijk!! Alle inzet, alle uren van bespreken, uitvoeren helemaal voor niets geweest. Heel erg.

Jij hebt geluk

Je klant is betrokken. Althans zo lijkt het. Er zijn nieuwe inzichten en de klant wijzigt. Hier mag je echt heel blij mee zijn. Het vraagt van jou alleen wel moed: moed om open te staan voor alle veranderingen (flexibel te zijn) en ook moed om op een gegeven moment bepaalde stappen te zetten en afspraken na te komen (efficiency). Die wisselwerking tussen flexibiliteit en efficiency is misschien wel jouw belangrijkste taak als project manager. Ass. Professor Liselore Havermans van de VU spreekt hier in haar dissertatie Leadership in Project Based Organisation ook over. Begeleid het proces. Ga van DraaiKlant naar VerbeterKlant. Spreek met hem af hoe je dit proces samen met hem doet. Werk dus AAN je project.

Onze tips en tricks

  1. Wees blij met een betrokken klant
  2. Begeleid het proces van flexibiliteit en efficiency
  3. Werk dus aan je project

Natuurlijk zijn dit maar eenvoudige tips, wil je echt aan de slag om een nog slagvaardiger Project Manager te worden? Neem dan deel aan het Leiderschapsprogramma voor Project Managers. Klik hier voor de eerstvolgende mogelijkheid om deel te kunnen nemen. Jij hebt het te doen.

Hoe doe jij dat?

Wat doe jij als je merkt dat jouw klant of eindgebruiker eigenlijk niet weet wat hij wil. Of als je onvoldoende over deze eindgebruiker weet? Wij zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen. Of een vraag natuurlijk.  Plaats jouw ervaring of vraag onderaan de blog.

Je hebt een vak om trots op te zijn. Met soms interessante hobbels om te nemen. Daarom mogen we elkaar helpen!

Delen heel graag!

Waardeer je de wekelijkse video van PLA TV waarin we elke week weer een andere vraag beantwoorden? Schrijf je in voor wekelijkse updates en deel deze video met jouw collega’s. En dat waarderen wij dan weer!

Kunnen we jou ook ergens mee helpen?

En heb je zelf een vraag over jouw team, opdrachtgevers, stakeholders of andere onderwerpen? Laat het ons weten en wie weet maken we daar een aflevering over.

Over de schrijver
Reactie plaatsen