Hoe krijg je aandacht van jouw Stakeholders?

Weet je nog van de vorige keer?

Wat kan je doen als jouw opdrachtgever maar geen besluiten neemt.
Of als twee bestuurders van elkaar denken te weten hoe de ander ‘erin’ zit en jij weet dat het niet eens waar is!
Of je hebt te maken met een leverancier die steeds maar op gemaakte afspraken terug komt?

Leer in deze blogserie over

• het belang van jouw stakeholders,
• hoe je ze op een makkelijke manier in kaart kan brengen en
• hoe ze jou gaan helpen met jouw projectresultaten!

In de vorige blog heb je stap 1 gezet: Wie zijn jouw stakeholders?

Heb je ze al in kaart gebracht? Ja, mooi dan kun je aan de gang met stap 2:
Bepaal de prioriteit, de belangrijkheid van jouw stakeholders.

Nog niet, ook mooi, want dan kun je stap 1 gaan zetten en meteen door met stap 2🙂

Oke, je hebt uit stap 1 een lijst (misschien wel een lange lijst) met stakeholders.
Allemaal mensen die beïnvloed worden door jouw project of er belang bij hebben.
Mensen die veel power hebben om zaken te versnellen of juist te vertragen,
mensen die minder power hebben.
Sommige stakeholders zijn heel geïnteresseerd en anderen kan het misschien weinig schelen.

Het stakeholders Power-Interesse Kwadrant

Deze twee belangrijke criteria: power en interesse, komen in een kwadrant

Een voorbeeld is: jouw manager zal waarschijnlijk hoog scoren zowel op power als op interesse.
Jouw familie wellicht hoog op interesse, en waarschijnlijk laag op power om jouw project te beinvloeden.

Iemands positie in het kwadrant zal voor een groot gedeelte jouw acties bepalen:

High power, zeer geïnteresseerde stakeholders:
Deze stakeholders wil je volledig betrekken. Je doet veel moeite om hen tevreden te houden

High power, minder geïnteresseerde stakeholders
Aan deze stakeholders wil je genoeg tijd en aandacht besteden om hen tevreden te houden.
Tegelijkertijd niet te veel om ze niet met jouw boodschappen te vervelen.

Low power, zeer geïnteresseerde stakeholders
Deze stakeholders wil je voldoende informeren en zeker ook goed mee in contact zijn
om zeker te weten dat er geen grote issues opdoemen.
Deze stakeholders kunnen van belang zijn vooral in de details van je project.

Low power, minder geïnteresseerde stakeholders
Deze stakeholders wil je zeker in de gaten houden en monitoren.
Echter niet vervelen met te veel communicatie.

Tijd om zelf in actie te komen.

Zet de stakeholders (dwz een persoon met een naam) op de plek in het kwadrant waar jij denkt ze horen. Boeiend om dit met je team te doen trouwens! Dat kan mooie discussies geven.

Veel succes! Laat ons weten welke ontdekkingen je doet en dan ben je straks klaar voor stap 3.

Kunnen we jou ook ergens mee helpen?

Als het je op dit moment niet lukt om jouw stakeholders je te laten helpen bij het behalen van je project resultaat hebben we nóg iets voor je. Zeer binnenkort geven wij  een bijzonder gratis LIVE online seminar  waarin we je 15 tips geven om jouw stakeholders (inclusief jouw opdrachtgever!) je te laten helpen.

In het online Seminar “15 tips om Stakeholders jouw Projectsucces te garanderen ontdek je de verschillende manieren waarop je dat echt lukt.

  • Je leert ze in kaart te brengen en continue met ze in contact te staan.
  • Je leert welke vragen je ze kunt stellen waardoor jullie gezamenlijk nog beter begrijpen wat nodig is voor een succesvol project resultaat.

Wil je hier samen met ons mee aan de slag?

Meer info over het online seminar vind je hier. Deelname is gratis.