breakfast for champions! feedback
11 januari 2012 
2 min. leestijd

breakfast for champions! feedback

Ik kan me het interview met Joop van den Ende nog goed herinneren. Hij vertelde op een bevlogen manier (iedereen weet hoe alleen hij dat kan) hoe hij de Nederlanders de musicals gunde. Dit bestond nog helemaal niet in Nederland! En dat was (is) heel hard werken! En veel wat en hoe Joop van den Ende vertelde in dat interview bracht mij in vervoering. Wat een bezieling, wat een passie, maar 1 ding uit dat interview viel mij direct op en is me tot op de dag van vandaag helder bijgebleven.

Het was in mijn beginperiode als manager (ik was 29 jaar) toen ik verantwoordelijk was voor mijn eerste change management klus. Vol energie (nog meer dan nu :-)) ging ik ertegen aan, alles moest anders, beter, sneller en strakker! Ik denk dat het één van de snelste Change Management klus was die ooit is gedaan.

En dan komt de maar…

De organisatie begon na de implementatie scheurtjes te vertonen, de mensen begonnen te klagen… ik had niet naar ze geluisterd (wel gehoord), ik maakte geen contact (koste alleen maar tijd) etc etc. Ik dacht toen dat het maar weer tijd was voor de volgende verandering, dus de volgende kwam er direct achteraan. Het klagen werd wat minder, voor eventjes, althans het klagen naar mij toe…

En toch hadden enkele teamleden hun moed verzameld en kwamen mijn kantoor binnen (ach, ik zei toch dat de deur altijd voor jullie openstaat!) en wilden graag wat met me delen. (nog meer klagen?)

Ik weet nog dat, na dit gesprek ik toen heel bewust was dat er nu toch echt wat moest veranderen en hebben we er een professionele begeleider bijgehaald want ik zat toch echt vast! De afspraak was dat ik me deze twee dagen mijn gezicht daar niet zou laten zien en de begeleider heeft twee dagen alle problemen bij de teamleden (ruim 100 man) blootgelegd.

Na die twee dagen kwam deze begeleider naar me toe met de mededeling dat ik niet moest schrikken… want alle problemen bleek meer dan ik dacht en alle problemen hadden te maken met ……mij!

Hoe dan ook, deze confrontatie was één van de beste confrontaties die ik ooit gehad heb. Ik kreeg de beste feedback die je maar kon bedenken en ben met nagenoeg alles direct aan de slag gegaan. De volgende verandering kon ik dan ook direct inzetten, volledig samen met de teamleden, het werd een duurzame verandering, dit was een van mijn mooiste ervaringen ooit. Deze prachtige ervaringen neem ik natuurlijk nog steeds mee in mijn leven.

Joop van den Ende is een grootheid, een bevlogen ondernemer en pionier pur sang. Joop van den Ende was dan ook gepassioneerd aan het vertellen in dat interview.  Ik was heerlijk aan het luisteren tot het moment dat hij ging vertellen hoe hij werkte als beginnend musicalondernemer, ik was ineens intens geboeid. De voorbereiding van een musical heeft veel werk gekost en als de voorstelling begint dan kun je alleen maar loslaten, zei hij. En nadat de gordijnen sloten en het applaus werd ingezet rende Joop van den Ende zo snel als hij kon richting de foyer. Daar hield hij de mensen aan en vroeg zoveel mogelijk klanten hun mening, hebben ze genoten?, was het goed genoeg?, wat kon er beter?… om de volgende keer het nog beter te doen.

Dat onder andere heeft Joop van den Ende groot gemaakt, feedback ophalen om te groeien. ‘Feedback Is Breakfast For Champions’

Wil jij ook groeien? Haal het op, nu!

Over de schrijver
Reactie plaatsen