13 lessen uit de biografie van Steve Jobs
14 december 2012 
2 min. leestijd

13 lessen uit de biografie van Steve Jobs

Ik heb zojuist de biografie (een flinke pil) van Steve Jobs uitgelezen. Wat een man was dat! Helaas is hij niet meer onder ons, hij wordt nu in één adem genoemd met mensen als Henry Ford en Walt Disney. Steve Jobs heeft dan ook iets losgemaakt bij veel mensen in de wereld. Zijn mantra bracht hij op een bijna hypnotische wijze op anderen over: ‘Wij maken geweldige producten, gemaakt door een geweldig bedrijf’.

Dit heeft hij volgens velen waargemaakt. In de biografie lees ik dat Steve Jobs niet altijd de meest charmante persoon voor iedereen is geweest. Maar ik ben zeer gefascineerd door zijn enorme drive, zijn ‘life changing products’ en dat hij het voor elkaar heeft gekregen om Apple wereldwijd als een pionier van de computerindustrie op de wereldkaart te zetten en misschien wel omdat hij zijn passie geleefd heeft en zijn dromen heeft waargemaakt.

Maar wat waren nu zijn speciale eigenschappen? In ieder geval komt uit zijn biografie naar voren dat hij extreem was in alle onderstaande lessen. Daardoor maakt het wel gemakkelijker om deze lessen eruit te halen.

Wat kunnen we leren van Steve Jobs?

Hieronder heb ik vanuit zijn biografie een top 13 opgesteld.

1. Focus
Focus is nee zeggen. Nee zeggen tegen hele goede ideeën en alleen te gaan voor enkele briljante excellente. ‘Focus only on the 3 absolutely best’

2. Keep It Simple
Simpel gezegd: ‘Less is more’ komt uit zijn diepe interesse in Zen, de kunst van het weglaten.

3. Talents
Werk alleen met de beste mensen en experts. Ga alleen voor categorie A, geen B zeker geen C! 

4. Great Products 
Ga voor geweldige, fantastische producten en niet voor winst. Oftewel, eerst komt geweldig daarna winst. Alleen het beste, excellentie is goed. ‘It is Great or it is Sh#t!’. 

5. Change The World
Wat je ook doet, ga voor je missie en het groter geheel. ‘I want to change the world with technology’.

6. Beginners Mind
Blijf hongerig en blijf onwetend zodat je altijd ‘out of the box’ kan denken en doen. ‘Stay hungry, stay foolish’

7. Customers Experience
Werk vanuit de klant (zij verdienen alleen het beste) en werk daarna terug naar de technologie, het product.

8. Reality Distortion Field
De werkelijkheid creëer je zelf. Neem niets voor lief. Daardoor kun je je eigen grenzen verleggen.

9. Challenge People
Daag jezelf en je mensen continue uit om blijvend te groeien. ‘Be the yardstick of Excellence’.

10. Love What You Do
Ga op zoek naar jouw talent en ga dat doen.

11. Don’t Waste Your Time
Je tijd is gelimiteerd, dus leef je eigen leven en niet dat van een ander.

12. Perfection
Tevreden is niet genoeg, ga voor geweldig en fantastisch van jouw product! Ga net zolang door totdat het perfect is. ‘Only Go For The Utmost Best’.

13. Details
De details maken het verschil!

Change the world en maak jouw verschil!

Over de schrijver
Frans de Kock - RWS
Door

Frans de Kock - RWS

op 14 Dec 2011

Hoi Stephan, voor mij als projectmanager binnen overheid aantal punten natuurlijk herkenbaar. Ik heb voor mezelf echter naast focus 'opties' staan. Een project realiseren binnen de overheid en dus binnen onze samenleving kan door opties en daarmee kansen open te houden, er zijn altijd meer wegen naar de top en hier kan ook tussendoor tussen geschakeld worden. Het is ook niet de vraag of we er komen maar hoe en wanneer. De kwaliteit van mensen zit hierbij in het kunnen werken met het onvoorziene, hierop kunnen anticiperen en hier keuzes in maken maakt dat we continu stappen zetten met als uiteindelijk resultaat dat er een stuk infra gerealiseerd is...maar daarmee heeft er ook een heel acceptatieproces bij de bewoners langs de weg plaatsgevonden. Challenge people en don't waste your time...helemaal mee eens...in mijn woorden, blijf jezelf uitdagen, sta open voor veranderingen/blijf leren en heb daarmee plezier in je werk. groet en een uitdagend 2012 Frans

Stephan scholten
Door

Stephan scholten

op 15 Dec 2011

Hoi Frans, Helemaal eens en erg leuke reactie!! Focus hierin wordt met name bedoeld om alleen aandacht te geven aan briljante ideeën en deze ook volledig tot in de laatste details uit te voeren en de goede..., die worden weggelaten, dus niet gedaan. Zo heeft Steve Jobs zich alleen geconcentreerd op de briljante product ideeën, hij was daar dan ook heel extreem in. En inderdaad, op weg naar deze, maximaal 3 focuspunten heb je maximale flexibiliteit 'opties' nodig om er ook te kunnen komen. Onwijs bedankt en Frans ook voor jou veel plezier komend 2012! Veel groeten, Stephan

Reactie plaatsen