Zoveel to do.... ik heb nog zoveel te doen....
Laatst kwam een klant bij me met het volgende probleem dat ik met je wil delen. Het is namelijk zo dat dit probleem nogal vaak voor komt en het zou natuurlijk super zijn dat je er ook wat aan hebt. Prioriteiten stellen!!! En dus jouw tijd beter indelen/besteden om meer in minder tijd gedaan te krijgen. Dus vorige week zijn we op een prachtige plek, ach hoe kan het anders ;-), hier mee aan de slag gegaan. Een vraag die velen van ons dagelijks bezig houdt: wat moet ik doen en als ik dat al weet, hoe zorg ik er dan voor dat ik ook de tijd krijg (neem) om dit ook echt te doen.
Een ‘lekkere’ [not ;-(] lange, zeer lange to-do lijst… Misschien heb je dit zelf ook en merk je hoe onrustig je van deze vraag kan worden. Of dat het overweldigend kan zijn omdat jouw to-do lijst ook nog zo eindeloos lang is.
Zelf hadden wij deze ervaring onlangs ook: We zijn gestart met een business coachingstraject om ons bedrijf naar een volgend level te laten groeien. De eerste tweedaagse met een groep ondernemers is net achter de rug. Wat een plannen en inspiratie! Nieuwe dingen zoals online seminars organiseren en een event en nog veel en veel meer….
Op de weg terug naar huis bellen we elkaar om de 2-daagse te evalueren en afspraken te maken. En wat een werk, wat een lange to-do lijst, hoe krijgen we dat in een planning??? Wij voelden de onrust opkomen en het gevoel van overwhelm, waar gaan we beginnen? STOP!!! Zeiden we tegen elkaar, ….. wat zijn we nu aan het doen?…… we vallen nu bijna in dezelfde valkuil als onze klanten….we moeten eerst aan de slag met ons eigen HocusPocusSuperFocus systeem! (HPSF)
En dat hebben we direct gedaan.
Want zoals je waarschijnlijk al weet uit eerdere blogs over Focus en Uit de waan van de Dag blijven, is de vraag: wat heb ik allemaal te doen precies de verkeerde vraag 🙂 Dus aan de slag met:
1. Wat zijn onze ultieme uitkomsten? Wat willen we precies bereiken?
2. Waarom willen we dit? Met welk doel?
3. Wat zijn de mogelijke acties. Wat kun je allemaal doen?
Zo dat voelde al een stuk beter. 64 to-do’s teruggebracht tot 3 ultieme uitkomsten. Pffff, wat een opluchting! En een superduidelijke Waarom.
En het mooiste van alles was eigenlijk dat direct de energie weer begon te stromen – ondanks dat het inmiddels vrijdag eind van de middag was. En doordat die energie weer begon te stromen kwamen we op veel effectievere en vooral veel leukere acties uit. En dat is wat je wil!
Voordat we wisten waren we al thuis en vol energie klaar om het weekend in te gaan.
Mocht je jezelf betrappen op de vraag: wat moet ik allemaal nog doen voordat ik … STOP en ga aan de slag met de 3 bovenstaande vragen. Je zult het verschil direct merken! Weet je nog, 1,2,3 veel…
Oh ja, mocht je nog meer collega’s om je heen zien die bezig zijn met hun to-do’s, help ze een handje en stuur ze deze blog door! Of deel het in je netwerk via onderstaande knoppen. Wij vinden het in ieder geval fijn als je dit artikel wilt delen!