personal leadership
Marja den Braber
personal leadership
12/10/2015
2 min

Weten versus doen

12/10/2015
2 min

Elke week behandelen we een vraag die we van Project Managers ontvangen of die uit gesprekken komen.

Deze week ontvingen we een vraag én een compliment. Ook leuk :-)

“Allereerst wil ik jullie onwijs bedanken voor al jullie tips die jullie in de 3 minuten PLA TV geven. Elke keer als ik er weer naar kijk, denk ik, oké dat was ik weer even kwijt, ja logisch, dat wist ik toch al. Maar daar zit dan ook niet mijn grootste probleem.
Mijn grootste probleem zit ‘m in DOEN. Ik weet zoveel, maar hoe zorg ik ervoor dat ik het ook daadwerkelijk doe? Wat kan ik doen?”

Jij bent niet de enige met dit probleem. Je weet namelijk wat goed voor je is, maar hoe zorg je ervoor dat je het ook doet?

Kijk snel naar de aflevering van deze week:

Hoe vaak horen we dit wel niet voorbij komen? Binnen Projectteams, maar ook op onze Project Leadership Academy.

Practise what you Preach

We kennen allemaal de uitspraak ‘Practise what you Preach’. Niet voor niets een bekende uitspraak want blijkbaar is het heel bijzonder als je dit doet.

We werken wel eens voor Project Teams die hun werkwijze willen verbeteren. We stappen binnen in het bedrijf en samen met de Project Manager of Afdelingsmanager ontdekken we heel veel mogelijkheden voor verbetering. De Manager wordt ongeduldig… Alles moet nu worden verbeterd. NU. Eigenlijk had het al lang gedaan moeten zijn. Eigenlijk heeft hij dit al meerdere malen aangegeven bij zijn team. NU. Alles!

Je weet bijna niet waar je moet beginnen en voor dat je het weet heb je van alles verbeterd. Althans alles iets verbeterd. Maak je afspraken met je team en iedereen belooft beterschap… Maar de volgende dag moet je er al weer achter aan. Je moet alles controleren want afspraken worden niet nagekomen. Je blijft rondtollen.

Als je dit rondtollen niet tot stilstand laat komen wordt het alleen maar erger.

In welke richting zit de oplossing?

Een grote factor waarom Projecten falen is omdat ze te groot zijn. Maak je Project, maak je afspraken, kleiner. En zorg eerst dat ze worden nagekomen. Eerst laten indalen, dat ze geborgd zijn. Dan pas verder.

Onze Tips & Tricks

  1. Maak je Ambitie groot, maar je acties klein. Kleine stapjes.
  2. Het is niet Practise what you preach, maar Preach what you Practise.
  3. Zorg ervoor dat je kleine stapjes maakt!

Hoe doe jij dat?

Gebeurt het jou weleens? Dat je het eigenlijk wel weet, maar niet doet wat je weet? Deel je ervaring met ons en help hiermee ook andere Project Managers om dit te voorkomen!

Je hebt een vak om trots op te zijn. Met soms interessante hobbels om te nemen. Daarom mogen we elkaar helpen!

Geef je reactie onder aan deze blog en laat ons en jouw collega Project Managers weten hoe jij ervoor zorgt dat jouw project op tijd en binnen budget opgeleverd wordt.

Delen? Heel graag!

Waardeer je de wekelijkse video van PLA TV waarin we elke week weer een andere vraag beantwoorden? Schrijf je in voor wekelijkse updates en deel deze video met jouw collega’s. En dat waarderen wij dan weer!

En heb je zelf een vraag over jouw team, opdrachtgevers, stakeholders of andere onderwerpen? Laat het ons weten en wie weet maken we daar een aflevering over.

Reacties
Categorieën