Het is weer tijd voor focus!
Veel (project)managers vertellen ons over hun strijd met tijd en versnipperde aandacht. Dat het hun soms moeite kost om hun focus te bepalen en vast te houden. De dagelijkse praktijk – waarin iedereen iets van je wil en jijzelf constant achter de feiten aan loopt – speelt dan danig parten.
Alsmaar aangroeiende to-do-lijstjes, een overvolle agenda en een dito inbox. Dat is vast ook herkenbaar voor jou als (project)manager, zeker wanneer je zowel inhoudelijk sterk als zeer betrokken bent. Soms heb je zelfs het gevoel dat je toch niet bereikt wat je wilt bereiken. Dat je misschien zelfs wel de allerbelangrijkste zaken laat liggen. En dat knaagt aan je.
De afgelopen weken hebben wij deze geluiden weer net iets te vaak gehoord. Ik heb het zo druk. We zijn met zoveel projecten bezig. Ik heb geen tijd voor een training van zoveel dagen. Echt geen tijd 🙂
Ook bij ons spelen deze zaken een rol. Wij kunnen erg warm lopen voor interessante teamtrajecten, open trainingen, TeamLevels en sinds deze week voor Stephan ook een boeiende interimopdracht. En voordat je het weet, heb je het…..druk 🙂
Deze week merkte ik dan ook van schrik dat mijn inbox even was verworden tot actielijst. Dat ik me te vaak afvroeg op een dag: wat moet ik allemaal doen. Gelukkig staan mijn alarmbellen scherp afgesteld, dus snel aan de slag met … je raadt het al, met 3 simpele vragen. Pfff dat voelt veel beter!!
Dus daarom voor iedereen en alle drukke projectmanagers en teamleden in het bijzonder.
Neem 25 minuten de tijd. Telefoon uit, computer dicht of uit en misschien zelfs de deur even dicht.
Neem een paar minuten de tijd om op te schrijven wat je op dit moment het meeste bezig houdt. En wat je belangrijkste focus is of wat je belangrijkste focus zou moeten zijn?
Sales, planning, teambuilding, een specifiek project? Neem een van deze onderwerpen. Het maakt niet uit op welk vlak: Voor een van je projecten, of voor een gesprek dat je vandaag nog voert, een overleg volgende week, je carrière, je leven. Het maakt niet uit, de vragen zijn op elk niveau hetzelfde. Dat is zo fijn aan dit simpele, zeer effectieve model.
Stel jezelf de volgende 3 simpele vragen:
1. Wat wil ik bereiken, of wat is mijn ultieme uitkomst?
En let op: een ultieme uitkomst is dus niet zomaar wat, maar echt ultiem: de ambitie spat ervan af.Je hebt het heel aantrekkelijk gemaakt. als je een willekeurig iemand jouw ultieme uitkomst vertelt, dan wil diegene meedoen.
2. Waarom is dit eigenlijk belangrijk? Waarom wil ik dit? Wat levert het mij op?
De antwoorden op deze vragen leveren jou je motivatie op. Wanneer je in de dagelijkse wervelstorm verzeild bent geraakt, zijn dit de antwoorden die jou weer doen denken: oh ja ik voel weer waarom ik dit echt wil doen, moet doen, maar dan in de goede zin van het woord.
3. Dan is pas het moment om te bedenken wat je allemaal zou kunnen doen om deze ultieme uitkomst te bereiken.
Als je hiermee bezig bent en je maakt steeds een koppeling met je ultieme uitkomst, merk je dat je met sommige acties slimmer of sneller je uitkomst zult bereiken dan met andere acties. Je hoeft niet alles te doen om het resultaat te bereiken. Sterker nog juist niet. Hier geldt de 80/20 regel. 20% van de acties zal jouw resultaat opleveren. Het is een kwestie van uitvogelen welke acties dat zijn.
Met deze methodiek zul je sneller en beter meer resultaten boeken dan je ooit had gedroomd.
Dus als je het gevoel hebt, wow het jaar is alweer bijna voorbij. Wat had ik me ook alweer voorgenomen voor dit jaar dan is dit het moment om bij deze drie vragen stil te staan.
Wij wensen je vele mooie ultieme uitkomsten toe!
Vind je het een interessant artikel, dan vinden wij het heel fijn als je het deelt in jouw netwerk om nog meer mensen deze tips te gunnen. Met de sociale media knoppen hieronder is het een makkie!