Dat is pas een lekkere open deur!
Vorige week was ik op een boekevent van managementboek.nl. Het boek dat die dag centraal stond heeft als titel Hoe bouw je een HPO en is geschreven door André de Waal.
De vijf universele factoren waar een team op moet focussen om de organisatie te veranderen in een High Performance Organization (HPO) zijn volgens de Waal:
– kwaliteit van management;
– openheid en actiegerichtheid;
– langetermijngerichtheid;
– continue verbetering en vernieuwing;
– kwaliteit van medewerkers.
Wij halen informatie graag zo dicht mogelijk bij de bron en vinden het erg leuk om met – in dit geval – de schrijver en onderzoeker zelf in gesprek te zijn. High performance organisaties kunnen natuurlijk niet bestaan zonder high performance teams en zoals door André aangegeven niet zonder high performance individuen. Dit komt overeen met onze visie dat het neerzetten van uitzonderlijke teamprestaties alleen kan als je team op het hoogste level functioneert waarbij persoonlijke ontwikkeling van elk teamlid ook erg belangrijk is.
Het verbaasde dan ook niet dat meerdere succesfactoren voor High Performance Organisaties overeenkomen met onze 6 succesfactoren voor Sterrenteams of Hight Performance teams of Olympische teams of hoe je jouw team ook wilt noemen op het hoogste level. De 6 succesfactoren (ons v6 model) zijn: veiligheid, vertrouwen, verbinding, vakmanschap, voeding en verbaal.
Onder andere de succesfactor verbaal (open en transparante communicatie) komt overeen met “openheid en actiegerichtheid”. Openheid en transparante communicatie. André de Waal gaf hier zo’n mooi en concreet voorbeeld dat wij dat graag met jullie delen.
Je hebt vast wel eens managers horen zeggen dat hun deur openstaat. Misschien is dat iets wat jij zelf ook wel eens zegt. Mijn deur staat altijd open! André draaide dit voorbeeld om. Open communicatie betekent wat hem betreft dat jij als manager van open deuren van anderen gebruik maakt. Dus jij blijft niet zitten met jouw deur open, maar je gaat op pad om door de open deuren (of misschien juist wel gesloten deuren) van jouw teamleden te gaan. In het voorbeeld kostte het de directeur met wie hij dit voorbeeld besprak van 7.30 tot 9.00 om op zijn eigen kamer uit te komen. Het s de meest waardevolle anderhalf uur van de dag, gaf deze directeur aan. In deze tijd kan ik luisteren en vragen en weet ik veel beter wat er allemaal in mijn organisatie speelt. Geweldig!
Dus de tip voor het bevorderen van open en transparante communicatie: zet niet alleen jouw eigen deur open, maar loop vooral rond om van de open deuren van jouw team of organisatie gebruik te maken.
Als je de tip in actie omgaat zetten, horen wij natuurlijk graag wat jouw ervaringen zijn. En sowieso horen we graag wat jij doet om open communicatie binnen jouw team te laten groeien? Als je ze hieronder deelt, kunnen we met elkaar leren!