daar heb ik echt geen tijd voor!

Onlangs had ik een gesprek met een directeur die graag wilde dat een van zijn managers zou worden gecoacht. Door de vele verschillende vragen van ook zo vele verschillende belanghebbende raakte deze manager de draad kwijt. In combinatie met een bepaalde mate van perfectionisme werd zijn gedrag steeds ineffectiever.

De directeur vertelde wat hij tot nu toe samen met de betreffende manager had besproken en gedaan om zijn gedrag te veranderen. Hij wilde graag helpen. Nadat ze uitgesproken waren en ik goed had geluisterd en gekeken, was mijn reactie: Als ik het goed begrijp heb je jouw manager eigenlijk verteld hoe jij dit op zou lossen, hoe jij dit aan zou pakken. Het viel even stil. De manager had een glimlach van herkenning op zijn gezicht en bij de directeur viel een kwartje.

Is deze situatie een uitzondering. In tegendeel, iets wat wij juist heel veel tegenkomen. Met trouwens alle goede intenties van beide partijen. Vanmorgen las ik op de coachingskalender een prachtige uitspraak van Ghandi: “Daar gaan mijn mensen, ik moet ze volgen want ik ben hun leider.”

Volgen en leiden. Mensen zijn bereid om jou te volgen als jij bereid bent hen eerst te volgen. Zo’n belangrijk onderdeel van echt contact maken en dus van leidinggeven.

Of zoals Stephen Covey het zegt: Understand first before to be understood.

Wat heb je dan te doen als leider: kijken, luisteren en vragen stellen.

Kijken om te zien hoe iemand reageert, wat het effect is van jouw woorden of van jouw gedrag.

Luisteren om te begrijpen in plaats van luisteren om antwoord te geven. Hoe vaak ben je al bezig met het voorbereiden van jouw antwoord of jouw manier van reageren terwijl iemand nog aan het vertellen is.

Vragen stellen om erachter te komen wat er werkelijk speelt bij iemand. Of om iemand zelf de antwoorden te laten vinden op zijn eigen vraagstukken.

Uit onderzoek blijkt dat managers steeds minder vragen stellen. In directie-overleggen wordt 95% van de tijd gesproken, meningen verkondigd en gediscussieerd.

Een reactie die wij vaak krijgen, is: moet ik dat allemaal doen, moet ik daar allemaal op letten? Daar heb ik echt geen tijd voor! Ze moeten maar gewoon luisteren en doen wat ik zeg. Daar worden ze tenslotte voor betaald. Ze moeten gewoon hun werk doen.

Stel nou dat je het wel zou doen. Dat je echt de tijd zou nemen om naar je mensen te luisteren. Zonder te willen antwoorden of adviseren. Gewoon alleen om te begrijpen. Mensen willen gehoord en gezien worden en dat is wat je werkelijk doet op zo’n moment.

Het kost tijd, zeker. Het is echter tijd die je later in veelvoud terug krijgt. Slow is Fast in relaties.

Leiderschap gaat voor managen en er is een groot verschil tussen leiden en managen. Daar vertellen we graag een volgende keer over!

Ga vandaag de uitdaging aan om naar iemand te luisteren en te kijken. Wij horen heel graag je ervaringen.